Tijdreizen, back to the eighties in oud Amsterdam



Vandaag had ik een klus in hartje Amsterdam aan de Grachtengordel. Ik had me voorgenomen om na afloop even oud Amsterdam in te gaan, de oude Wallen op. Een reisje terug in de tijd over de grachten en door de straatjes waar ik in mijn studententijd zo vaak liep. Ik was er al jaren niet geweest. Er was niet eens veel veranderd, eigenlijk alleen het publiek en de alom aanwezige mobieltjes. Ik bofte met het weer, aanvankelijk was het wat grimmig, maar later was er af en toe een zonnetje te zien, wat dan al een beetje een lentegevoel gaf. Genoten!


Uit het lood



Oudezijds Voorburgwal met de Oude Kerk links en de Nicolaaskerk in de verte


"Fiets kopen?"



Het gebied tussen - grofweg - de Oude Kerk, de Nieuwmarkt en het Allard Pierson Museum, de zogenaamde Wallen,  dateert deels uit de 14e eeuw en is dus ouder dan de Grachtengordel. Het dankt zijn naam aan de straatnamen Oudezijds Achterburgwal, Kloveniersburgwal, enz. De grachten zijn er smaller dan in de Grachtengordel en er hangt een compleet andere sfeer. Vroeger was het een wat duistere plek. Dat was overigens ook nog zo in mijn studententijd. Dit ook vanwege de prostitutie en drugshandel die er plaatsvond, maar er is een veegactie gehouden en tegenwoordig voelt het er 'fris en gezellig'. Vroeger kwam je op de Sleutelbrug de junkies tegen die lispelend van  "Fiets kopen?" een net van het hek los geknipte fiets probeerden te slijten. Als je pech had was dat je eigen fiets. Nu liepen er wat pensionados die een dagje Amsterdam deden. In de steegjes rondom de Oude Kerk nog steeds de raamdames, maar alles zag er op de één of andere manier frisser uit. En het was er druk nu.

Sleutelgracht en Binnengasthuis


Enge Kerksteeg met zicht op de Oude Kerk, het hart van de 'Rodelichtzone'




Het stamcafé van de talenstudenten, De Engelbewaarder aan de Kloveniersburgwal, was er ook nog. Op vrijdagmiddagen na college was het onze vaste stek. In de Oudemanhuispoort, waar de rechtenfaculteit zetelde (nu op het Roeterseiland), was niets veranderd. Het was alsof ik zo met mijn rugzak met boeken de deur door kon gaan op weg naar college. Nog steeds waren er de boekverkopers in de onderdoorgang en het beeld van Minerva op de binnenplaats; een oase van rust in de oude binnenstad. Het deed me goed om zoveel onveranderd te zien.

 
Kloveniersburgwal

Oudemanhuispoort


Tulpen uit Amsterdam



Souveniers zijn ook aan moede onderhevig en worden steeds 'brutaler'. Uiteraard verkoopt de bloemenstal op de Nieuwmarkt nog steeds verse tulpen, maar speciaal voor de toeristen van ver zijn er nu ook houten exemplaren. Een leuke combi van de traditionele ‘wooden shoes’ en de ‘tulpen uit Amsterdam', maar geef mij toch maar de echte! 

Tulpen uit Amsterdam




Route

De route die ik gisteren gelopen heb kun je in een half uur tot een uurtje doen, afhankelijk van hoe vaak je stopt en/of fotografeert. Je kunt er ook een dagdeel doorbrengen door meer straatjes en steegjes te bekijken. Een leuk stukje Amsterdam dat de toeristen over het algemeen beter weten te vinden dan wij Hollanders. Het is de moeite waard!

Damrak - Oude Brugsteeg - Warmoesstraat - Enge Kerksteeg - Oudekerksplein - Oudezijds Voorburgwal - Molensteeg - Nieuwmarkt - Kloveniersburgwal - Alumnibrug - Oudemanhuispoort - Grimburgwal - Lange Brugsteeg - Rokin



De binnenplaats aan de Oudemanhuispoort




© Copyright Simone Opdam.
 
Alle rechten voorbehouden. Op de tekst en het beeldmateriaal van de blogs, rust auteursrecht. Teksten en beeldmateriaal mogen slechts worden overgenomen of gepubliceerd of anderszins verveelvoudigd na voorafgaande toestemming van Simone Opdam.

Reacties

Populaire posts