Mag ik jullie voorstellen: Zonderbroek en Boxershort.


Zonderbroek

Boxershort




Mag ik jullie voorstellen: 

Zonderbroek en Boxershort. Het zijn twee gruttomannen die ik de laatste weken een beetje volg. Als ik ‘s ochtends ter afsluiting van mijn fotografeersessie nog even bij ze ga kijken lopen ze bijna steevast te paraderen op het dijkje aan de rand van het landje dat ze delen. Altijd zo ongeveer 10 meter uit elkaar. Ze verdragen elkaar, maar houden elkaar wel heel goed in de gaten. Geen stap te dichtbij, want anders volgt er een schreeuw. 




Uiterlijk


Grutto’s lijken op het eerste gezicht allemaal eender, maar kijk je verder, dan zie je best veel individuele trekjes. Meneer 1 heb ik de bijnaam ‘Zonderbroek’ gegeven. Zijn witte verendos stopt keurig aan de bovenkant van zijn poten. De veren van meneer 2 reiken daarentegen tot iets over zijn pootaanzet en hebben een beetje kleur. Het lijkt daardoor net alsof hij een boxershort draagt, vandaar de bijnaam ‘Boxershort’. Ik kan ze zo goed uit elkaar houden. 

Hun 'echtgenotes' zijn ook verschillend, beide zijn ze jong, gezien het geringe aantal gekleurde veren in hun verendos. Ik weet ook niet welke dame bij welke heer hoort. Maar ik herken ze aan hun ogen. Eén van de dames heeft hele mooie wat amandelvormige ogen met duidelijke lijntjes eromheen. Net of ze make up draagt.

 
Dame 1

De dame met de mooie ogen

Lekker badderen


Lopen de heren niet al wurmen etend rond, dan maken ze wel hun toilet. Ze nemen een bad in het ondiepe slootje om vervolgens elk veertje weer in de juiste positie te plaatsen. Soms wordt er nagepoetst met een beetje aarde aan de snavel. Als alles weer piekfijn in orde is wordt het wurmen eten hervat. Want je krijgt natuurlijk schreeuwende honger van al dat veren poetsen…

Zonderbroek neemt een bad

Boxershort aan het poedelen




Superlenig



Trouw


Alleen wanneer een kraai ten tonele verschijnt wordt er alarm geslagen en stuiven Zonderbroek en Boxershort als door een wesp gestoken op en jagen de indringer, in samenwerking met de kievitmannen, zo snel mogelijk weg. Safety is in numbers!

De dames zie ik dezer dagen niet meer. Die zijn zeer toegewijd en zitten de meeste tijd op het nest. Hoewel grutto's in principe samen broeden, nemen de vrouwtjes het grootste deel van de broedtaak voor hun rekening. Grutto's zijn elkaar trouw tot de dood. Elk jaar komen ze terug naar hun geboorteplek en wachten ze daar op hun vaste partner. Pas als één van tweeën overlijdt wordt er een nieuwe partner gezocht.
 


Pikken....
 
.....en poetsen


Het vervolg


Al met al hebben de gruttomannen van Waterland op dit moment een lekker lui bestaan. De weilanden zijn hier nog redelijk vochtig en hebben dus nog wurmen genoeg te bieden. Genoeg tijd ook dus om rond te hangen en te badderen. Maar heren, wacht maar, jullie tijd komt nog wel. Als straks de pulletjes rond dartelen hebben jullie je poten daaraan vol en moet de snavel worden ingezet om te schreeuwen bij gevaar. 

Alle veren even op hun plek schudden.



THE END 

Meer natuurfoto's van mijn hand: Simoneo Fotografie




© Copyright Simone Opdam.
 
Alle rechten voorbehouden. Op de tekst en het beeldmateriaal van de blogs, rust auteursrecht. Teksten en beeldmateriaal mogen slechts worden overgenomen of gepubliceerd of anderszins verveelvoudigd na voorafgaande toestemming van Simone Opdam.

Reacties

  1. Wat een leuk blogbericht. En schitterende foto's, haarscherp allemaal. Ik kom net terug van een rondje polder en heb ook leuke grutto's ontmoet. Of het mannen waren weet ik eigenlijk niet, maar ze waren aan het kibbelen met elkaar. In elkaars snavel happen en samen opvliegen..... had het nog nooit gezien, nu gebeurde het vlak voor mij...genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je op mijn blog reageert. En die grutto's dat waren vast mannetjes. Je houdt mannen en vrouwen overigens uit elkaar aan de hand van grootte en kleur. Mannen: kleiner, kortere snavel en meer roodbruin gekleurd. Vrouwen: groter, langere snavel en meet caramel-beige gekleurd.

      Verwijderen
  2. Wat gaaf om deze grutto's zo te kunnen volgen.
    Je hebt je ervaringen heel leuk beschreven en de beelden zijn super. Prachtig blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts